Električna mobilnost potrebuje surovine
Mobilnost potrebuje energijo. Električna mobilnost se pri tem ponaša s še posebej
veliko učinkovitostjo. Navsezadnje lahko kot voznik električnega avtomobila z enako
količino energije prevozite od tri- do štirikrat večjo razdaljo kot voznik
avtomobila, ki ga poganja motor z notranjim zgorevanjem. Novi ID.3 za to potrebno
energijo pridobiva iz litij-ionske baterije.
Vsaka celica v litij-ionski bateriji je sestavljena iz dveh elektrod, separatorja
in elektrolita. Pri tem je ena elektroda izdelana iz grafita, druga pa iz litija,
niklja, mangana in kobalta. Brez teh surovin ni mogoče izdelati elektrokemičnih
hranilnikov energije s primerljivimi lastnostmi. Vsak zaenkrat še ne.
Surovine v bateriji modela ID.3.
Katere so glavne surovine za izdelavo litij-ionskih baterij+H29? Kje na svetu jih pridobivajo? In koliko posamezne surovine je v vašem ID.3? To lahko izveste v nadaljevanju.
Kobalt: element
Ime izvira iz besede cobaltum (lat. škrat), saj so ljudje v preteklosti verjeli, da škrati s tem - takrat neuporabnim - mineralom onesnažujejo rudo.
- Simbol Co
- Rezerve* 7.000.000 t
- Videz kovinsko modra/siva barva
- Agregatno stanje trdno
* Nahajališča širom po svetu, ki so glede na najnovejša tehnična dognanja iz leta 2019 primerna za gospodarsko izkoriščanje; vir: USGS
Litij: element
Ime litij izhaja iz grške besede lithos, kar pomeni kamen. Čeprav je litij kovina, plava na vodi in je tako lahek, da ga je mogoče rezati z nožem.
- Simbol Li
- Rezerve* 17.000.000 t
- Videz srebrno bela/siva barva
- Agregatno stanje trdno
* Nahajališča širom po svetu, ki so glede na najnovejša tehnična dognanja iz leta 2019 primerna za gospodarsko izkoriščanje; vir: USGS Elementsymbol: Li
Grafit: element
Beseda grafit v starogrškem jeziku pomeni pisati ali risati. Za poimenovanje je bila uporabljena, ker grafit pušča sledi na papirju. To je edina nekovina, ki lahko prevaja električni tok.
- Simbol C
- Rezerve* 300.000.000 t
- Videz siva do črna barva
- Agregatno stanje trdno
* Nahajališča širom po svetu, ki so glede na najnovejša tehnična dognanja iz leta 2019 primerna za gospodarsko izkoriščanje; vir: USGS Elementsymbol: C
Mangan: element
Prvotno ime manganesium je bilo zaradi velike podobnosti z imenom magnezij skrajšano na mangan. Mangan ima pomembno vlogo pri obdelavi jekla, saj poenostavlja njegovo oblikovanje.
- Simbol Mn
- Rezerve* 810.000.000 t
- Videz kovinsko srebrna barva
- Agregatno stanje trdno
* Nahajališča širom po svetu, ki so glede na najnovejša tehnična dognanja iz leta 2019 primerna za gospodarsko izkoriščanje; vir: USGS Elementsymbol: Mn
Baker: element
Baker (lat. cuprum) je dobil ime po glavnem nahajališču v antičnem času: otoku Ciper (lat. cyprus). Kovina ima naravni antibakterijski učinek in ne iskri.
- Simbol Cu
- Rezerve* 870.000.000 t
- Videz lososovo rožnata barva, kovinski videz
- Agregatno stanje trdno
* Nahajališča širom po svetu, ki so glede na najnovejša tehnična dognanja iz leta 2019 primerna za gospodarsko izkoriščanje; vir: USGS Elementsymbol: Cu
Nikelj: element
Ime so elementu dali nemški rudarji, ki so verjeli, da so rudo, ki spominja na baker, začarali gorski duhovi (nem. Nickel), saj iz nje ni mogoče pridobiti bakra. To je drugi najpogostejši element v zemeljski skorji.
- Simbol Ni
- Rezerve* 89.000.000 t
- Videz bleščeča, kovinsko srebrna barva
- Agregatno stanje trdno
* Nahajališča širom po svetu, ki so glede na najnovejša tehnična dognanja iz leta 2019 primerna za gospodarsko izkoriščanje; vir: USGS
Ukrepi pri Volkswagnu
Za proizvodnjo vozil so potrebne surovine, katerih pridobivanje praviloma
predstavlja poseg v obstoječi ekosistem - in vpliva tako na ljudi kot tudi na
okolje. Tega se zavedamo. Naši neposredni dobavitelji so zato pogodbeno zavezani k
upoštevanju visokih okoljskih in socialnih standardov, ki so opredeljeni v kodeksu poslovanja za poslovne partnerje. Slednji
jih med drugim izrecno poziva k preprečevanju kršenja človekovih pravic v njihovih
dobavnih verigah.
Vendar pa trenutno ne moremo 100-odstotno zagotoviti, da so naše zahteve povsem
izpolnjene tudi prek naših neposrednih dobaviteljev vse do rudnikov. Razlog za to
se skriva v dejstvu, da je celovito preverjanje dobavne verige zelo kompleksna
naloga. Trenutno Volkswagen surovin za proizvodnjo baterij ne kupuje sam, pač pa
nabavlja izključno izdelane baterijske celice. Med baterijo, ki jo uporabimo, in
rudnikom je tako do devet procesnih korakov in vmesnih dobaviteljev, zaradi česar
dobavna veriga postane netransparentna.
Transparentnost in tveganja za trajnost v okviru dobavne verige pri proizvodnji baterij
1 Rudnik
2 Distributer
3 Rafinerija
4 Katoda
5 Baterijska celica
6 Transparentnost
7 Tveganja za trajnost
Na osnovi študije, ki je bila opravljena pod okriljem iniciative za trajnost Drive
Sustainability, katere ustanovni član je tudi Volkswagen, smo identificirali 16
surovin, ki nakazujejo povečano tveganje za kršitev zahtev v zvezi s trajnostno
naravnanostjo. Med njimi sta tudi litij in kobalt. Pri teh surovinah želimo
raziskati predhodne stopnje dobavne verige vse do rudnikov, identificirati vse
dobavitelje in razkriti tveganja za trajnost. V nadaljevanju bomo nato uvedli
ukrepe za zmanjšanje teh tveganj in uporabili moč, ki jo imamo kot koncern
Volkswagen, da bi zagotovili boljše okoljske in socialne standarde vzdolž celotne
dobavne verige.
Pridobivanje virov in izzivi
Več kot polovica svetovne proizvodnje H108kobalta prihaja iz Demokratične republike
Kongo. Večinoma ga izkopavajo na industrijskih dnevnih kopih. Vendar pa ljudje
iščejo kobalt tudi na lastno pest. To se dogaja v okoljskih, socialnih in
varnostnih razmerah, ki so za nas nesprejemljive.
Radi bi bolje razumeli in spremljali lokalno situacijo, zato v okviru projekta za
certificiranje surovin (CERA) razvijamo standard trajnosti za področje pridobivanja
surovin.
Želimo pa doseči še več - in predvsem preprečiti delo otrok - zato smo aktivni v
Svetovnem združenju proizvajalcev baterij. V
njem sodelujemo s številnimi pomembnimi deležniki vrednostne verige s področja
proizvodnje baterij. Skupaj želimo opredeliti in uvesti konkretne ukrepe, ki bodo
pripomogli k izboljšanju situacije v Kongu.
Tudi litij je surovina s povečanim tveganjem za trajnost. Največje rezerve so v
slanih jezerih Južne Amerike. Tukaj je večinoma raztopljen v slanici. To črpajo na
površje in pridobivajo litij z izhlapevanjem vode. Toda prekomerna poraba vode ima
negativen vpliv na ekosisteme in uporabo zemlje.
Alternativno je litij na voljo tudi kot sediment, vezan v mineralih. Tega
pridobivajo s klasičnim rudarjenjem. Na primer v Avstraliji, kjer trenutno
izkopljejo največ litija.
Tudi pri litiju zahtevamo upoštevanje visokih okoljskih in socialnih standardov.
Skupaj z vsemi deležniki prevzemamo odgovornost in si prizadevamo preprečiti
negativen vpliv pridobivanja litija na ljudi in naravo.
Na področju kobalta in litija sodelujemo v projektu Nemškega združenja za mednarodno sodelovanje (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH, GIZ), v okviru katerega si prizadevamo za izboljšanje delovnih pogojev v malem rudarjenju kobalta v Kongu oz. za trajnostno rudarjenje litija v Čilu.
Več recikliranja, manj izkopavanja surovin
Dolgoročno je lahko cilj samo zmanjšanje uporabe kritičnih surovin vse do točke, ko
jih naši produkti sploh ne bodo več vsebovali. Že danes zato raziskujemo baterijske
tehnologije prihodnosti in si med drugim intenzivno prizadevamo, da bi v naslednjih
3-4 letih občutno zmanjšali potrebno količino kobalta.
Poleg tega želimo potrebo po surovinah in hranilnikih energije pokriti z vedno
večjim deležem starih baterij. Bodisi z nadaljnjo uporabo starejših, a še vedno
brezhibnih baterij v tako imenovanem "drugem življenju" - na primer v vsestranskih
stebričkih za hitro polnjenje na festivalih - ali z neposrednim recikliranjem
vsebovanih surovin.
Že leta 2020 je v Volkswagnovi tovarni v Salzgittru in v neposredni bližini našega
Centra odličnosti za baterijske celice zaživel pilotni projekt, v okviru katerega
izpopolnjujemo naš inovativni postopek recikliranja. Razvoj tega postopka se je
začel že pred 10 leti. Tako bomo optimalno pripravljeni na prva večja vračila
baterij ob koncu 20. let tega stoletja.
Poenostavljena predstavitev načrtovanega kroga recikliranja za katodne
materiale.
0 Pridobivanje surovin v rudnikih
1 Izdelava baterij
2 Prvo življenje
3 Demontaža baterijskega sistema
4 Analiza baterijskih modulov
5 Nadaljnja uporaba brezhibnih modulov ("drugo življenje")
6 Drobljenje
7 Ločevanje in priprava sestavnih delov
8 Ponovna uporaba katodnih materialov - niklja, kobalta, mangana in litija - v
proizvodnem procesu